Het verhaal achter a Nightmare

Hans Tieleman is behalve mededirecteur van het Rotterdamse Mid-town een van de oprichters van de A Nightmare in Rotterdam-feesten. We legden hem een paar vragen voor over het verleden en heden van dit oerfeest.
Kun je omschrijven wat de magie van de feesten in de Energiehal was en wat was het voor locatie?
De Energiehal werd en wordt nog steeds gezien als een waar hardcore-Mekka. Het was namelijk op deze locatie waar de eerste grootschalige hardcore evenementen werden gehouden, met zowel nationale als internationale artiesten. De magie op deze feesten kwam vooral van het aanwezige publiek, die elke Nightmare ervoor zorgde dat de sfeer tot ongekende hoogte kwam. Er heerste altijd een we-gaan-er-met-z’n-allen-een-fantastisch-feest-van-maken mentaliteit, wat een sfeer van verbroedering met zich meebracht. Hardcore stond toentertijd nog in de kinderschoenen, maar werd al snel als een ware lifestyle gezien. Het was een tijd dat je vol trots kon zeggen dat je een gabber was. Vandaar ook het ontstaan van het woord “gabber”. Door de verbroedering van het hardcorepubliek zag iedereen zich als maatjes van elkaar, één grote trouwe hardcore groep die maar één doel voor ogen hadden: feesten met z’n allen tot je er bij neervalt!
Hoe is het concept A Nightmare In Rotterdam eigenlijk ontstaan en hoe heeft het zich ontwikkeld door de loop der jaren?
Het concept A Nightmare in Rotterdam bestaat sinds 14 augustus 1993, toen de allereerste editie werd gehouden in de legendarische Energiehal in Rotterdam. Dit feest was zogezegd het eerste grootschalige hardcore evenement in Nederland; voor het eerst in Nederland was er een mogelijkheid voor een grote groep hardcore liefhebbers om collectief uit hun dak te kunnen gaan op de beats van grootheden zoals DJ Paul, Marusha (DL), Westbam (DL), DJ Panic, DJ Lars, DJ Gizmo, Darkraver, Human Resource, Neophyte, Charly Lownoise e.v.a. Velen van deze artiesten zijn nu nog steeds erg actief als DJ in de hardcore scene. De bekende Rotterdamse DJ Paul Elstak, toentertijd werkzaam als bedrijfsleider van een Mid-Town Records filiaal in Rotterdam, was de bedenker van dit concept. In totaal zijn er 9 edities gehouden in de Energiehal - waarvan de laatste op 21 oktober 1995 - voordat deze hal met de grond gelijk werd gemaakt wat meteen het abrupt einde werd van een hardcore tijdperk. Vele gabbers zagen de sloop als een soort "heiligschennis".

In 2003 werden er plannen gemaakt om het A Nightmare in Rotterdam concept nieuw leven in te blazen; met het verlies van de Energiehal moest er een passende nieuwe locatie gevonden worden die aan twee eisen moesten voldoen: een capaciteit van minstens 10.000 bezoekers en het moest een 100% Rotterdamse locatie worden, gezien de naam van het concept. In Ahoy' vonden we een perfecte locatie die, in tegenstelling tot de Energiehal, ook nog eens uit te breiden was naar meerdere hallen voor een nog grotere capaciteit en die tevens de mogelijkheid gaf meerdere hardcore stijlen aan bod te laten komen.

Op 28 februari 2004 werd dan ook, na 9 jaar Nightmare stilte, in de Ahoy' een A Nightmare in Rotterdam gehouden. Deze editie werd in één hal gehouden omdat we weer het oude "Energiehal gevoel" weer terug wilden laten keren, waar veel hardcore fanaten zo naar verlangden. In deze hal werd dan ook een combinatie geprogrammeerd van nieuwe hardcore helden en oudgedienden, die zowel oude hardcore uit de Energiehal tijd (de zgn. "early rave") en nieuwe hardcore (de zgn. "present hardcore") draaiden. Dit feest was binnen no-time uitverkocht en werd een fantastisch succes! Vanwege het grote succes en het grote bezoekersaantal werd voor de volgende twee Ahoy' edities - resp. gehouden op 11 december 2004 en 17 december 2005 een tweede hal ingericht om aan de bezoekersvraag te kunnen voldoen.

Met Timemachine wil de organisatie de ‘back to the roots’. Kun je uitleggen waarom en wat dit precies inhoudt?
Tegenwoordig is hardcore opgesplitst in meerdere substromingen wat een bepaalde verdeeldheid met zich meebrengt. De één houdt van mainstream hardcore, de ander meer van de duistere industriële variant, weer een ander - meestal de oudere hardcore generatie - van early rave (hardcore uit de periode 1992 – 1996), en er is een groep die weer van terror en speedcore, de snelste hardcore variant, houdt. Deze verdeeldheid resulteert in het feit dat er verschillende groepen ontstonden waarvan sommige mensen het nodig vinden om elkaar publiekelijk af te vallen vanwege een bepaalde voorkeur voor een bepaalde stroming. Als je van mainstream houdt ben je “commercieel”, houd je van industrieel wordt je bestempeld al “vaag”, om maar een paar voorbeelden te noemen.
Met Enter The Time Machine willen we terugkeren naar een periode in de hardcoregeschiedenis waarin deze verdeeldheid nog niet aan de orde was, toen iedereen nog simpelweg naar een “hardcore” feest ging zonder dat het nodig was om een bepaalde stempel op een feest te moeten drukken. Vandaar ook het tijdmachine-gegeven: we vergeten even de huidige situatie met grootschalige evenementen met meerdere area’s en meerdere hardcore-stromingen; we keren terug naar de tijd dat de feesten nog in één hal werden gegeven. Geen enkele locatie zal de Energiehal ooit evenaren, maar we weten zeker dat we op 16 december in de grootste hal van Ahoy’ deze sfeer met zn allen gaan neerzetten!
Er was wat commentaar vanuit de scene op de afgelopen Ahoy’ editie. The Timemachine belooft echter een waar spektakel te worden met een geweldige show. Kun je een tipje van de sluier oplichten?
Welcome to Wonderland was absoluut een mindere editie dan de voorgaande edities, dit beseffen we zeker. Het thema Welcome to Wonderland werd niet goed gecommuniceerd op het evenement, bijvoorbeeld in het decor. Ook op het gebied van geluid was het onder de maat, waar ook (terecht) veel commentaar op is gekomen. Als organisatie nemen we dit commentaar uiteraard erg serieus, je publiek is altijd je grootste criticus. Voor Enter The Time Machine pakken we dan ook erg groots uit qua decor en geluid om de misser van vorig jaar goed te maken; het gigantische podium met meerdere booths en hydraulische podiumdelen zal een indrukwekkende tijdmachine beslaan waarin de artiesten gepresenteerd zullen worden, met speciaal voor dit evenement op maat gemaakte decorstukken en video walls. Onlangs is één van de tekeningen van de stage uitgelekt op internet. Deze tekening tref je hieronder aan:

Ook zal er fantastisch geluid aanwezig zijn, hard en zuiver. De presentatie van de artiesten zal deze editie van A Nightmare in Rotterdam theatraler zijn dan voorheen wat niet alleen in het decor tot uitdrukking komt maar ook in de artiesten-intro’s, die deze keer niet alleen muzikaal te horen zijn maar ook visueel te zien zullen zijn. We kunnen wel voorzichtig stellen dat deze Nightmare qua productie en presentatie de allermooiste ooit wordt…..

Mid-Town

donderdag 23 november 2006

2851 x gelezen